Saturday, January 6, 2024

Gadis & Bunga

Konnichiwa..


Kak Nohas cakap aku ni gadis & bunga disebabkan entry aku post pasal buka carboot jual fresh flowers. Yes, aku dah berniaga dalam tempoh 5 tahun. Alhamdulillah tahun ni bulan 8 nanti dah masuk 6 tahun. Walaupun perniagan ni biasa-biasa saja. Cukup la untuk aku buat cari makan. 


(Kredit: Optime Route)
Gambar kita main kredit-kredit je la. Tak sempat nak buat photoshoot acah tengah gubah bunga 😆


Aku start buat business ni masa semester ke 3 tak silap, bulan 8 tahun 2018. Pujukan dan cadangan dari rakan dalam bidang yang sama sebab dia cakap aku ada bakat dalam bidang ni. Mula-mula berniaga dapat sambutan yang agak memberansangkan. Lagi-lagi dalam tempoh PKP.. masa tu dapat banyak order walaupun hanya beroperasi dirumah. Lepas habis belajar, dan bekerja.. aku masih meneruskan perniagaan kecilan ini. Atas nasihat manager aku, dia pesan suruh teruskan saja buat backup plan. Ya, memang betul-betul backup plan masa aku berhenti kerja dulu. 


Business ni kakak banyak tolong masa aku study dengan bekerja. Sekarang ni dah full time, jadi kakak cuma bantu sikit-sikit saja. Banyak benda yang aku kena improve, kadang sampai terfikir nak sambung master in enterprenuership. Hahaha, minat betul dengan berniaga walaupun kecil-kecilan. Besar-besar sangat tak mampu sebab kitonyo introvert. 😭 Buka carboot pun sebab nak cabaran diri sendiri. Padahal dulu pernah je kerja jaga booth baju raya. Kerja dengan florist jaga booth comel tepi pintu mall. Ehek! Mengada sangat.


Dari segi skills pun banyak juga kena improve. Buat business ni bukan fikir tentang bertapa hebatnya kau jadi CEO, juga kena fikir tentang financial, management, marketing (sekarang ni aku agak mahir bahagian digital marketing - jangan la suruh aku buat live. Hahaha, kita tengok macam mana nanti) Mesti ada yang terfikir, habis.. skill menjahit macam mana? Hahaha, kita tengok nanti jadi apa.. mana tahu jadi Gadis Bunga & Baju. Muehehe. 


Mari lah promote business saya. Follow IG dan like FB @surprisebyhhh. Tak beli pun takpa, promote pun dah kira sumbangan percuma yang amat diperlukan. Terima kasih. Bagi link IG sebab target sekarang ni nak cari followers & enggagement tinggi sikit. Followers FB dah banyak, kita bagi balance dulu.


MyLittleNote:: nanti kita story events yang kita pernah terlibat.. mana tahu, masa tengah menjual tetiba ada someone approch, "Hi, saya datang dari blog" ahh sudah.. Jya mata ne!

24 comments:

  1. Hebat nya.. Pndai buat bouquet.. Pandai menjahit jugak... Terbaik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Begini la kalau hobinya banyak sangat. Haha

      Delete
  2. Wahh..bagusnya..dah 5 tahun..semoga terus meningkat maju..

    ReplyDelete
  3. Rupanya minat berniaga.
    Alhamdulillah tahan juga ya untuk hadapi cabaran ketika urusan jual beli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, business saya ni la yang boleh gain pengalaman macam2 untu diri saya yang tak dapat dari tempat kerja lain

      Delete
  4. Whoa, you really are talented! Keep it up!

    ReplyDelete
  5. Eh...apesal akak tak tau awak jual bunga ek?
    Tau-tau dah masuk tahun ke-6.
    Hebat 👏
    Moga terus maju jaya ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, mungkin sebab saya jarang bercerita dalam blog kot. Ehehe, pernah nak cerita tapi cerita takat duduk dalam draf je 😭

      Terima kasih kak atas ucapan dan doanya

      Delete
    2. Laah…patut tak pernah tau 😄
      Hebat ni tau boleh bertahan sampai tahun ke-6.

      Delete
    3. alhamdulillah, dalam tempoh 6 tahun dah rasa naik dan turun sesebuah perniagaan :')

      Delete
  6. semoga berjaya dalam dunia perniagaa... introvert pun boleh dik.. zaman skrg menjual tanpa org kenal kite siapa pun xde mslh.. :D.. fb adds ade.. website ade.. youtube ade.. skrg dunia org introvert boleh hidup.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas ucapannya. Tapi kalau buat jualan onfline kena tunjuk muka juga 😁

      Delete


  7. Atas titah Permaisuri Cuya, Kerajaan Kelapa menjemput tuan hamba untuk menyembah duli menyertai giveaway yang sedang berlangsung di blog Kerajaan Kelapa.

    Yang benar,
    Permaisuri Cuya.

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2024/01/giveaway-sampul-raya-rare-2024.html

    ReplyDelete
  8. Hi, semoga maju jaya.. Orang berniaga ni biasanya kuat sebab meniaga ni tak selalunya naik kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yee, betul tu.. boleh jadi naik.. boleh jadi turun.. kekuatan mental tu kena ada.. terima kasih atas ucapannya :)

      Delete
  9. Replies
    1. hahaha, baikkk.. boleh follow ig.. nanti saya update dari situ :)

      Delete
  10. Wah lumayan lama juga ya kak, 5 tahun 👍👍. Saya doakan bisnis kakak makin maju dan berkembang. Jadi florist ini tak mudah. Harus ada bakat seni dalam merangkai bunga 😄👍. Saya sendiri tak pandai dalam hal ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, terima kasih atas doanya.. ya menjadi florist ni banyak benda yang perlu dipelajari :)

      Delete
  11. Bagus minat meniaga..SA salute orang suka meniaga ni...SA pun suka cuma bakat tu takde..okey nanti SA follow ig eh...

    ReplyDelete
  12. saya doakan awak terus sukses dalam bisnes ya...satu bidang yang luar biasa cabaranya

    ReplyDelete

berbudi, berbahasa, kemana pergi ingat sentiasa,
biar pun cantik, paras dan rupa,
akhlak mulia yang lebih utama,
budi bahasa dipelihara,
sopan santun dijaga.