Thursday, March 31, 2011

Sepupuku si wanita purdah


Aku ada seorang sepupu yang sebaya denganku….
Aku tahu semua orang ada sepupu masing2 dengan keletah yang tersendiri….
Tapi bagi aku….
Sepupuku yang ini amat teristimewa bagi diriku….
Kisahnya bermula disini….
Aku dan si wanita purdah ni amat rapat sekali….
Kami tak boleh dipisahkan…..
Dimana ada si wanita purdah….
Disitu ada aku….
Bak kata pepatah kami ni macam belangkas…..
Pepatah ke tu…?
Kami ni macam adik beradik…..
Macam kembar tak seiras pun ada…..
Macam2 lah….
Sejak kecil aku dan si wanita purdah tidak pernah berpisah…..
Kami bermain sama2….
Menangis sama2….
Mandi sama2….
Ish….malu lah…..
Tapi kami tak kesah…..
Macam Aiman tak kesah……
Kami sekolah sama2…..
Belajar tadika di PASTI……
Tahu apa itu???
Pusat asuhan tunas islam lah……
Best sekolah di sana…..
Cikgunya semua baik2 belaka……
Kami belajar disitu sampailah kami menyambung pelajaran di sekolah rendah yang sama…..
Sampai ke sekolah menengah……semua sama2……
Jangan di sangka air yang tenang tiada buaya…..
Jangan sangkakan panas hingga ke petang…..
Ingatlah ada hujan di tengah hari……
Fikirlah hidup kita bukan hanya di atas sahaja….
Bahkan…..
Bila2 masa kita akan jatuh ke bawah…….
Haila….banyak betul pepatah melayu ni…..
Di pendekkan cerita……
Kami akhirnya terpisah disaat kami mahu menuju ke arah cita2 kami…..
Si wanita purdah menyambung pembelajarannya di madrasah…..
Dan aku….
Masih di sekolah yang sama…..
Meneruskan cita2 yang bakal di capai…….
Sekarang aku masih lagi keliru…….
Adakah aku lebih baik mengikuti jejak langkahnya……
Atau menjadi seorang ustazah…….
Yang pakai tudung melepasi siku dan dada…….
Aku keliru……
Aku tidak pasti……
Mana satu yang lebih baik…….
Menjadi wanita yang berpurdah……
Atau menjadi wanita yang bertudung labuh….????
Aku ingin menjadi wanita yang bertudung labuh…….
Tapi si wanita purdah mengajak aku menjadi wanita yang berpurdah……..
Keputusan aku…….
Kalau si wanita purdah sudah menjadi wanita berpurdah……
Lebih baik aku menjadi wanita yang bertudung labuh……
Tapi ingat…….
Aku bertudung labuh kerana ALLAH……
Dan aku iklas melakukannya……
Bukan sebab menyembunyikan sesuatu yang amat di larang oleh ALLAH SWT…….

-created by-
Hanamiko Sakura

No comments:

Post a Comment

berbudi, berbahasa, kemana pergi ingat sentiasa,
biar pun cantik, paras dan rupa,
akhlak mulia yang lebih utama,
budi bahasa dipelihara,
sopan santun dijaga.