Sunday, June 10, 2012

Sukan Sunnah :: Memanah...

Bismillahirrahmanirrahim.

salah satu sukan sunnah yang paling aku suka antaranya memanah. i love archery very much. sukan yang aku idam-idamkan sejak kecik. alhamdulillah. impian jadi kenyataan bila sekolah buat kelab baru. kelab memanah. masa tu nyaris2 aku nak keluar kelab sebab ahli kelab dah terlampau ramai. jadinya terpaksa pujuk budak2 suruh keluar. dengan rela hati, aku pun nak ikut keluar. tapi ditahan oleh kawan aku. well, wakil perempuan form 5 cuma 3 orang je. sadis. disebabkan kelab ini juga aku dapat wakil sekolah dalam pertandingan memanah peringkat daerah. nak tau cerita sila tekan INI

banyak kebaikan melakukan aktiviti sukan sunnah ni. aku ambil contoh bagi kebaikan memanah.


[Kredit]

Memanah
Melatih emosi dan fizikal untuk meletakkan target pada sasaran. Memanah sangat menitik beratkan body balancing. Maka jika pemanah emosinya tertekan, maka panahan amat mudah tersasar. Secara tidak langsung, sukan ini melatih manusia bertenang dan menstabilkan emosi.

Individu yang tidak tenang, gopoh, pemarah, kurang sabar atau kurang sihat mentalnya tidak akan menjadi pemanah yang baik.Perbuatan melenturkan anak panah di busurnya, kemudian melepaskannya perlu satu kekuatan fizikal, sukan ini juga satu latihan holistik kepada diri seseorang dari segi fizikal dan mental.

Bersabda Rasulullah SAW, ” Kamu harus belajar memanah kerana memanah itu termasuk sebaik-baik permainanmu.” (Riwayat Bazzar, dan Thabarani dengan sanad yang baik)

[Kredit from LINK]

dah setahun 2 bulan tak main archery lagi. sedih sangat. kalau nampak ada yang main archery. melompat-lompat nak ikut main. huwuu~ tapi apakan daya. peralatan memanah boleh mencecah ribuan ringgit. kalau tengok sukan archery dekat tv, terus je zapps duduk depan tv. buka mata besar2. kalau diorang main tak betul. aku mula membebel. lainlah kalau atlet yang main. aku pun mengangguk-angguk. ohh~ macam tu ek..

syukur alhamdulillah. semua sukan sunnah aku dah pernah cuba. berenang, memanah, berkuda. semua dah. yang berkuda tu aku just naik kuda je. kuda tu tak lari pun. hihi. masa tu umur aku 11 tahun. naik kuda dekat zoo melaka. ^_^

MyLittleNote :: finish hapdet. aku nak pergi kenduri kawen ni. lagi satu, sapa nak belajar main archery. meh lah. aku tolong jadi sifu. hehehe. jyaa!

18 comments:

  1. waaa... sye pon suke memanah tp xprnh memanah,,, berenang je blh... huhuu xD

    ReplyDelete
  2. pernh masuk kelab memanah juga. tapi cukup dua kali hadir, lepas tu tukar kelab. xde jodoh dgn kelab memanah.hee

    ReplyDelete
  3. tertarik tgk sukan memanah cuma tak berpeluang nak lakukan..

    ReplyDelete
  4. sakit tangan memanah ni kan..selalunya akan lebam dekat lengan tu..tapi sukan yang best jugak mencabar dan kene focus.^__^

    ReplyDelete
  5. wah bgusnyer...nk try jugak belajar memanah...nti awk ajar ye..hehehe

    ReplyDelete
  6. saya pun teringin nak main memanah ni. Banyak manfaat memanah ni.

    ReplyDelete
  7. lagi satu bila nak 'tembak' anak panah tu,perlukan focus yang tinggi :) hehe teringin jugak nak memanah walaupun sekali je..

    ReplyDelete
  8. kt universiti dila ada klab ni..tp pnuh..xsmpt msuk..huhu

    ReplyDelete
  9. thanks.. ckj baru tau memanah ni sukan sunnah..

    ckj tak pernah lagi memanah dan berenang... ckj tak tau..

    naik kuda tu pernah.. masa kecik2 dulu...

    ReplyDelete
  10. saya haritu main memanah kat sunway piramid...baru tembak 20 batang...da lenguh gilaaa... >_<

    malam tu...adoi....muscle strained gilerrr....@_@

    ReplyDelete
  11. nice entry....

    tq 4 sharing....

    jom singgah blog oppa..

    layan kpop???

    jom follow blog oppa....

    ReplyDelete
  12. Masa sekolah men. dulu teringin nk join memanah ni tau. tp kos tinggi dan tak larat pun nk handle alatannya..(try member punya).

    ReplyDelete
  13. ai teringin nak try gak main archery ni tapi ntah biler la...mcm best jer khen...nak lepas geram panah pun boley *gerun x bc ayat ni ngeee*

    ReplyDelete
  14. dulu an memang teringin sgt tau nak main sukan memanah ni. tapi, waktu sekolah tak de pon. =_=

    ReplyDelete
  15. ni kalau main dekat fun fair... mesti boleh dapat hadiah kan??? hehehe

    ReplyDelete
  16. bagus....
    sukan inilah membawa nama aku didalam sukan wakil negeri Pahang.

    ReplyDelete
  17. betul tu, ikut nabi kita.. tp tak pernah lagi mencuba.. macam sangat interesting! ;)

    ReplyDelete

berbudi, berbahasa, kemana pergi ingat sentiasa,
biar pun cantik, paras dan rupa,
akhlak mulia yang lebih utama,
budi bahasa dipelihara,
sopan santun dijaga.