Sunday, July 29, 2012

Bila nak Maju kalau...

Bismillahirrahmanirrahim.


bila nak maju kalau mempelekehkan bangsa sendiri.

budak : ye pakcik.
pakcik : digi sepuluh. masukan terus.
budak : maaf ye. sistem ada masalah sikit. guna kad boleh? (sambil senyum ikhlas)
pakcik : boleh lah. tapi kau masukan.
budak : err, saya tak reti masukan. lagi-lagi digi. saya tahu masukan celcom dengan maxis je. (sambil mencuba untuk memasukan kod-kod yang tentera di kad topap)
pakcik : engkau kalau kerja dekat kedai ni kena tahu semua ni. macam mana kerja kalau tak tau buat. baik duduk rumah aje.
budak : tapi saya masih baru lagi pakcik. kena banyak belajar.
pakcik : kalau baru kena tau semua ni. kalau kerja dekat bengkel pun kena tau semua. 
budak : tapi, kalau tak kerja. menganggur nanti.
pakcik : kalau menganggur. cari kerja.

perbualan tamat di situ sahaja. setelah budak tadi tu berjaya memasukan nilai topap digi.

dalam hati budak tu pun berkata.
haish nak je cakap.

budak : pakcik. pakcik nak ke tengok anak bangsa pakcik merempat. menganggur kalau nak cari kerja kena bidang yang dia tahu. dekat syarikat, tempat mana-mana pun bagi peluang untuk belajar dahulu baru diserap masuk menjadi pekerja tetap....

dan budak tu membebel.. bla.. bla.. dan bla.. bla.. bla..

tangan di bahu, mata jeling atas.. eh!

MyLittleNote :: oh! itu cuma sekadar cerita yang direka sahaja oleh Hanamiko Sakura. muehehe!

Sakura menempek di entri ini:

:: Copyright Hanamiko Sakura ::

18 comments:

  1. btul..baik keje je walaupun xth..lps ni blh bljr slow2...baik dr mnganggur xbuat pape..

    ReplyDelete
  2. loklak punya pakcik, suruh benti keja lepastu cari keja balik. Aish,sabar je la akak :)

    ReplyDelete
  3. yeke reka??

    saja pakcik tu..lagi kita menjawab lagi banyak jugak jawapannya..

    ReplyDelete
  4. antara 2 tu... sape yg xsiuman?? hahahaa xP

    ReplyDelete
  5. dapat customer2 macam ni mmg panas hati la..

    ReplyDelete
  6. "hoh! dah pakcik pandai sangat, top up la seniri!" heeeee... terus reject buat menantu..kihkihkih...

    ReplyDelete
  7. kalau tak nak.. seribu alasan kannn..?
    boleh je kalau cuba

    ReplyDelete
  8. hahahah...memang tak memberi motivasi langsung la cakap ngan orang tua gitu.hmmm..sabar ye. sambil keje, sambil belajar.

    ReplyDelete
  9. alah pakcik tu puasa . sbb tu emo je . haha . mulot lepas betoi pakcik tu . sumbat nasik kat mulot baru diam . haha

    ReplyDelete
  10. hahha.kan da membebel da budak tu...ekekeke

    ReplyDelete
  11. budak tu ke yg dok menulis entri ni..^_^

    ReplyDelete
  12. macam2 customer ni..mcm tempat keje zaza..kena maki pun dh lali..

    ReplyDelete
  13. taktau nak kata apa. tapi bukan ke sebenarnya banyak peluang kta untuk keje, antara keje sniri atau keje dgn org. nak atau taknak aje.

    ReplyDelete
  14. pci tu tak reti nk topup sdri sbnrny..tu sj je tu nk cover..

    tp sbg pkerja,kita kna bljar jgak.. :)

    ever been in the same situation where i dont know anything (pkerja baru) tp kna blame mati2an ole customer..rsa nak lempang je muka..huhuu

    ReplyDelete

berbudi, berbahasa, kemana pergi ingat sentiasa,
biar pun cantik, paras dan rupa,
akhlak mulia yang lebih utama,
budi bahasa dipelihara,
sopan santun dijaga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...