Sunday, December 18, 2011

Buruk sangka

serendah-rendah ukhuwah ialah bersangka baik kepada orang lain

setinggi-tinggi ukhuwah ialah mementingkan orang lain dari diri sendiri 

memang betul kata2 ustazah... sekarang ni makin ramai yang bermusuh-musuhan antara satu sama lain... sebab mereka tak bertolak ansur... berselisih faham dan macam2 lagi... mungkin kita tidak sangka dalam satu keluarga pun boleh rosak dan hancur gara2 tiada sefahaman... masing2 fikirkan diri sendiri.. tambahan pula,, memikirkan dirinya lebih betul dan hebat dari orang lain... we need remember that we are not perfect... Allah jadikan diri kita pun ada kelemahannya... sebab tu kita digalakkan bekerjasama antara satu sama lain... cerita kartun wonderpets pun tahu... kenapa kita tidak... kadang2 kita cuma bersuka ria mendendangkan lagu wonderpets tapi kita tidak memahami maksudnya... think positive...  and think deeply... one more... kenapa kita selalu buruk sangka dekat orang lain... tak puas ke rezeki yang Allah bagi?? sebab buruk sangka itu lah yang menyebabkan timbulnya sikap dingin... come on lah... bila melayu nak maju... mungkin kita juga akan merasa sakit hati jika orang lain buruk sangka dekat kita... cer fikir...

MyNote: maaf lah ye... entry kali ni ana ter'emo' la... sebab dah pening dengan sikap masyarakat... sebenarnya banyak lagi ana nak cerita... tapi terbantut pula 'ceramah' ana... kepada blogger yang terasa hati tu... ana minta maaf banyak2...(kot2 ada yang terasa lah kan)... ana kesal dan kachiwa dengan sikap masyarakat sekarang... lagi2 sikap anak muda sekarang... adoi! sekali lagi minta maaf... ana kalau nak bagi nasihat atau berdakwah memang tegas sikit... ana terasa dengan jiran ana yang buruk sangka terhadap ana... ana memang pantang kalau orang fikir2 bukan2 tentang ana... nasib baik ada seorang ibu yang menenangkan kepulan2 api membara di dalam hati...

Sakura menempek di entri ini:

:: Copyright Hanamiko Sakura ::

4 comments:

  1. biarlah org berburuk sangka pada kita tapi kita jgn sesekali berburuk sangka pada org.. lagipun tak seronok la hidup kalau bermusuh-musuhan.. hidup pun tak tenang kan.. ape2 pun smile :)

    ReplyDelete
  2. woderpets : apa yg pnting? Kerjasama!

    nice entry! ;D sye bce smpai hbis tau :o

    ReplyDelete
  3. sometime kiter rasa ok ngan apa yg di buat tup tup si dia terasa...tidak salah mintak maaf even bukan salah kiter...moga kekeruhan tue dah di jernihkan kembali IA

    ReplyDelete
  4. sometime kiter rasa ok ngan apa yg di buat tup tup si dia terasa...tidak salah mintak maaf even bukan salah kiter...moga kekeruhan tue dah di jernihkan kembali IA

    ReplyDelete

berbudi, berbahasa, kemana pergi ingat sentiasa,
biar pun cantik, paras dan rupa,
akhlak mulia yang lebih utama,
budi bahasa dipelihara,
sopan santun dijaga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...