Wednesday, February 15, 2012

Kuasa Istikharah

fikiran stress...
sebab tak tau nak ambil kos apa... 
jalan terbaik adalah solat sunat istikharah...

satu malam tu....
aku bermimpi....
menjadi peserta masterchef...
tapi masak dekat dapur afc next chelebreti chef...
aduh! aku kena marah sebab masak tak sedap....
membe cakap "kau kena ambil seni kulinari agaknya"....
aku bertambah ragu2...

lepas tu....
berangan nak ambil kos sains sukan....
kan aku suka bersukan....
lagi2 sukan archery....
tapi....
aku ragu2 lagi....

aku ikut hantar sepupu balik kolej dekat UPNM....
macam best je....
aku pun nak jadi askar....
tapi....
aku pakai cermin mata...
sah2 kena tendang macam bola....(eh! malam tadi selangor vs kelantan sapa menang ek??)

minta pendapat kakchik...
* kos setiausaha... errr...
* dan bla... bla... (aku tak ingat)

lepas balik dari seminar....
tak ada seorang pun sebut pasal maktab + cikgu...
kecuali kakak...
hati berbunga riang...
seperti dalam hati ada taman permainan...
tak ada perasaan ragu2 lagi....
rasa macam lapang dadaku ini...


Ya Allah! sesungguhnya aku beristikharah kepada-Mu dengan ilmu-Mu, dan aku memohon kuasa dengan kuasa-Mu, dan aku memohon kepada-Mu daripada limpahan-Mu yang agung. maka sesungguhnya Engkau yang berkuasa dan bukan aku yang berkuasa, Engkau yang Maha Mengetahui dan bukannya aku, dan Engkaulah yang mengetahui alam ghaib. Ya Allah! jika Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku, maka takdirkanlah ia bagiku serta permudahkanlah dan berkatilah ia bagiku. jika Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah buruk bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku, maka palingkanlah ia dariku serta takdirkanlah kebaikan bagiku dan redailah ia bagiku

dengan ini, tanda itulah pilihan yang paling baik ialah dengan lapang dada untuk sesuatu perkara dan ia menjadi mudah dilaksanakan... dan tak perlulah menunggu mimpi bulan jatuh ke riba umpamanya... atau nampak cahaya atau nampak benda yang diingini... ^^

MyLittleNote :: err... bila aku belokwalking... kenapa ramai yang buat wordless wednesday??? apa benda kah itu???hehe... aku budak baru belajar berbelok...

10 comments:

  1. ituew ubat dan petunjuk yang berkesan dek....owh ai dah berminggu2 x buat WW pun ngeee

    ReplyDelete
  2. ur cousin yg dekat upnm itu lelaki ke perempuan ?.. encik bf akak bljr situ tp dh grad dh la awal tahun haritu.. kehidupan sbg kadet kt upnm tu bknlah indah seperti yg disangkakan.. awl2 masuk mmg kena betul2 kental la.. kl rsa diri tak ckup kental utk kena lanyak baik jgn.. bkn nk takut kan.. tp just gtau apa yg akak tau la berdasarkan pengalaman encik bf akak..

    ape2 pun buat keputusan yg terbaik.. pikir pro and kontranya.. istikharah tu jgn tggal la.. =)

    ReplyDelete
  3. tu laa..istikarah nie bnyk mmbantu kite utk buat keputusan kan.. :)

    ReplyDelete
  4. insyaAllah pasti dapat buat pilihan terbaik...

    akak tak join pun WW tu... segmen di mana pada tiap hari rabu letak gambar je. Biar gambar menerangkan segalanya... sebab ianya wordless tanpa kata...

    ReplyDelete
  5. Semoga berjaya dan happy dgn keputusan yan di ambill....

    ReplyDelete
  6. selalu buntu nak buat pilihan.ermm apapun tuhan sentiasa ada,kita je yang lupa pada tuhan...

    #wordless wednesday tu kebiasannya hanya gambar je yang berbicara,..tanpa perlu membuat entry panjang berjela,selalunya blogger akan buat setiap hari rabu^^.. betulkan sy jika tersalah..sy pun budak baru,tak pena buat pun..hheeeee

    ReplyDelete
  7. yup, solat istikharah yg t'baikkkkkkkkk bile kite dh buntu, hehe...

    WW (wordless wednesday) tue entri y kite tempek pic.. biasenye dlm entri tue kite xtulis pape, juz tempek pic yg ade meaning.. if nk tulis sket2 pun leh, cam note kecik ke, hehe...

    ReplyDelete
  8. ehehe. baru nk gtau ape tu wordless wednesday..tp dh ramai org gtau so xyah la ;p

    ReplyDelete
  9. WW.. nak join pun macam x sampai hati coz selalunye pic pun curik dari google je hehehe... lain la kalau ada DSLR...uwwaaaa

    \\( ^_^ )//

    ReplyDelete

berbudi, berbahasa, kemana pergi ingat sentiasa,
biar pun cantik, paras dan rupa,
akhlak mulia yang lebih utama,
budi bahasa dipelihara,
sopan santun dijaga.